fbpx

Περί φιλανθρωπίας… Του Γιάννου Κατσουρίδη


article photo0000888989988888889888898Η περίοδος της Οθωμανικής κατοχής στην Κύπρο, όπως και οι πρώτες δεκαετίες της αγγλικής κατοχής χαρακτηρίζονταν από το φαινόμενο της φιλανθρωπίας. 

Ένα φαινόμενο το οποίο αντλούσε μέσα από την ανυπαρξία κοινωνικού κράτους και κρατικής μέριμνας έναντι των μειονεκτούντων κοινωνικών ομάδων. Ήταν όμως και μια συνειδητή πράξη πατερναλισμού εκ μέρους των αρχουσών τάξεων, οι οποίες καλλιεργούσαν με αυτόν τον τρόπο την κοινωνική υποταγή των λαϊκών μαζών.

Ήταν ένας εύσχημος τρόπος να συσκοτίζουν την εικόνα εκμετάλλευσης του λαού που γινόταν με προφανείς ιδιοτελείς στόχους και όχι από αγάπη για τον πλησίον. Οι διάφορες δωρεές των πλουσίων μελών της κοινότητας προς τους δυσπραγούντες διαδραμάτιζαν καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση του κοινωνικού και πολιτικού status quo, αφού αυτοί που τις δέχονταν δεν μπορούσαν να τις ανταποδώσουν, με αποτέλεσμα να εξαρτώνται από τους δωρητές. Αυτά τα φαινόμενα επαινούνταν από τον τύπο της εποχής σε μια σχέση αλληλοδιαπλοκής, αφού πολλοί εκδότες είτε ήταν οι ίδιοι μεγαλοσχήμονες οικονομικοί παράγοντες και πολιτευτές, είτε είχαν ανάγκη τα χρήματα από τη διαφήμιση που τους έδιναν. Όλα αυτά τα παραδέχονταν επιφανή μέλη της αστικής τάξης της εποχής (βλ. Θ. Δέρβης, εφημερίδα Ελευθερία, 2 Φεβρουαρίου 1929).

Με την δημιουργία της Κυπριακής Δημοκρατίας το 1960, αλλά κυρίως μέσα από τους αγώνες του κυπριακού αριστερού ταξικού κινήματος, τα φαινόμενα αυτά σταδιακά περιθωριοποιήθηκαν και οικοδομήθηκε το κοινωνικό κράτος. Η παρούσα τεράστια οικονομική κρίση δυστυχώς επαναφέρει την ίδια πρακτική στη σύγχρονη εποχή. Το κοινωνικό κράτος αποδομείται και κατά αντίστοιχο τρόπο εμφανίζεται το φαινόμενο του πατερναλισμού και σήμερα τόσες δεκαετίες μετά. Οι πρωταγωνιστές οι ίδιοι: άτομα με μεγάλη οικονομική επιφάνεια (μεγαλοεπιχειρηματίες) και η Εκκλησία. Και τα ΜΜΕ, τα οποία στις πλείστες των περιπτώσεων (και όχι όλα βέβαια) έχουν σχέσεις διαπλοκής με αυτή την οικονομική και κοινωνική ελίτ (βλ. διαφημίσεις, χορηγίες, κτλ.) να τους υμνούν. Τα ίδια ΜΜΕ που έκαναν παντιέρα την αναγκαιότητα του μνημονίου και των θυσιών εκ μέρους του λαού.

Η φιλανθρωπία αποτελεί ένα εύσχημο τρόπο εκ μέρους αυτής της οικονομικής ελίτ να δείχνει ένα κοινωνικό προσωπείο, την ίδια ώρα που εκμεταλλεύεται με κάθε τρόπο τον εργαζόμενο, περικόπτει τα δικαιώματα του, τον απολύει από την εργασία του. Αν τελικά όλοι αυτοί διαθέτουν τα κεφάλαια για να κάνουν φιλανθρωπίες ας φορολογηθούν και να ασκήσει το ρόλο αυτό το ίδιο το κράτος, όπως και πρέπει. Η φιλανθρωπία αποδεικνύεται ουσιαστικά ένα τέχνασμα μετατροπής των πολιτών σε ευγνώμονες ζητιάνους. Πολίτες, μάλιστα, τους οποίους εκμεταλλεύονται και εις βάρος των οποίων μεγαλώνουν τα ήδη μεγάλα τους εισοδήματα και περιουσία. Φτάνει λοιπόν με τους δήθεν ευεργέτες!

  

Γράφει: Γιάννος Κατσουρίδης

Φωτογραφία της ημέρας

puppuupa

Η εξέδρα στήθηκε, το χαλί στρώθηκε και καλύφθηκε με πλαστικό για να είναι πεντακάθαρο την ημέρα της ορκωμοσίας. Δυο κυρίες ανέλαβαν να παριστάνουν τον πρόεδρο και την αντιπρόεδρο για να περνούν από μπροστά τους οι μπάντες και τα τιμητικά αγήματα. Οι καρέκλες ανά δύο και σε απόσταση μεταξύ τους, ενώ δεν θα μπορέσει να παραστεί καθόλου το κοινό. Η ορκωμοσία του νέου προέδρου αν και με εμπόδια και αναστάτωση προχωρά. EPA/CAROLINE BREHMAN

Ήξερες ότι...

Ο όρος Διαβήτης αποδίδεται στο Έλληνας γιατρό Αρεταίο τον Καππαδόκη, εξαιτίας του ότι το νερό που έπινε ο άρρωστος διάβαινε αναλλοίωτο στα ούρα. Ο Αρεταίος έζησε τον 2ο αιώνα μ.Χ. και θεωρείται ο τρίτος σπουδαιότερος έλληνας γιατρός της αρχαιότητας, μετά τον Ιπποκράτη και τον Γαληνό.

Σήμερα


Τρίτη
19
Ιανουαρίου
2021

Γιορτάζουν : Ευφρασία, Ευφρασίτσα, Μακάριος, Μακάρης, Μακαράς, Μακαρία, Μακάρω, Μακαρίτσα, Μακαρούλα

1950
Ο Μάο Τσε Τουνγκ δηλώνει ότι αναγνωρίζει τη Δημοκρατική Κυβέρνηση του Βιετνάμ.
1952
Χιλιάδες φοιτητές διαδηλώνουν στους δρόμους της Αθήνας υπέρ της ένωσης της Κύπρου με την Ελλάδα.
1953
Οι Ελληνίδες ψηφίζουν για πρώτη φορά στις εκλογές της Θεσσαλονίκης
1955
Το επιτραπέζιο παιχνίδι «Σκραμπλ» κάνει την πρώτη του εμφάνιση. Εμπνευστής του, ο αρχιτέκτονας Άλφρεντ Μπατς.
1997
O Γιάσερ Αραφάτ γυρνά στη Χεβρώνα μετά από 30 χρόνια, προκειμένου να παραστεί στους εορτασμούς για την παράδοση της τελευταίας πόλης στη Δυτική Όχθη από τους Ισραηλινούς στους Παλαιστίνιους.

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter μας 

Client Newsletter Icon2 copy